Prostirea intentionata a Americii


Am primit pe mail, de la un om care merita toata admiratia, filmuletul de mai sus insotit de intrebarea:

 Exista vreo similitudine intre ceea ce prezinta acest film si ceea ce se petrece acum in invatamantul romanesc?

Eu i-am trimis pe mail parerea mea , dar vreau sa mai citesc si alte opinii aici, la comentarii pentru ca stiu ca multi dintre cei ce trec „pragul” acestui blog sunt fie profesori, fie parinti sau sunt simultan in ambele situatii.

About oanaclara

"Daca plangi pentru ca soarele a disparut din viata ta, lacrimile te vor impiedica sa vezi stelele." - Rabindranath Tagore
Acest articol a fost publicat în Stil de viata și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Prostirea intentionata a Americii

  1. Pingback: SEO & other stuff 4 « schtiel

  2. Pingback: interzis copiilor | absolut obişnuit

  3. elaroseni spune:

    Tre’ să mai vad o dată…🙂

  4. VictorCh spune:

    Desi nu sunt nici profesor, nici parinte (de copil „educabil” – ai mei au cam incheiat deja procesul educational, sunt ingineri masteranzi) iar nepotii inca imi sunt prea mici pt a fi fost inclusi in sistem, imi permi sa-mi dau si eu cu parerea (parere neavizata):

    1. Nici o asemanare:
    – aia inventau metodele, ai nostri copiaza
    – aia faceau asta cu un scop anumit, ai nostri nu stiu nici ei DE CE procedeaza asa; „pt ca asa se face, asa face si restul lumii”*
    – aia o faceau in mod organizat si sistematic, ai nostri o fac anarhic si aleator*
    – aia ii invata pe elevi tot mai putin, ai nostri sunt (de aceasta data) inovativi si ii invata tot mai mult (este adevarat, rezultatul este acelasi: in ambele cazuri, elevii raman DE FAPT cu foarte putine cunostinte)
    * Singurul lucru despre care putem banui ca ar putea fi intentionat si sistematic este penuria de mijloace educative puse la dispozitia procesului educational precum si raul tratament aplicat cadrelor didactice (din TOATE punctele de vedere – material, moral, spiritual etc) ceea ce descurajeaza persoanele cu reale calitati sa intre (sau odata intrati – probabil din greseala, din neatentie sau din idealism combinat cu lipsa de experienta si de informare corecta – sa ramana) in sistemul educatiei formale; dintre persoanele cu calitati, raman doar „apostolii”, cei care CU ADEVARAT „au chemare” pe care NU POT s-o ignore, in rest doar oameni nepasatori sau care in alta parte nu corespund.

    2. Referitor la continutul filmuletului:
    – „…seniorii facultatilor…” (00:30)
    NU „studentii din „anii mari” „?
    – „…42% nu stiau datele Razboiului Civil american…” (00:30)
    Considera cineva ca sunt date esentiale pt devenirea individului? A suferit careva din cei care nu stiu (sau cultura in general) pt ca ei nu stiau DATELE? Nu era suficient sa stie CA a fost, CAM CAND a fost, in CE a constat, DE CE a avut loc, CAM CUM s-a desfasurat si CARE i-au fost eroii?
    Eu personal doar din intamplare stiu „pe-de-rost” anii exacti intre care au domnit Stefan cel Mare si Mihai Viteazul, despre restul domnitorilor stiu doar aproximativ cam cand „au avut loc”, doar pot sa-i cam plasez in contextul celorlalti domnitori si al fenomenelor istorice europene care aveau influenta asupra tarilor noastre – iar unor domnitori „minori” nici macar nu-mi mai amintesc numele sau existenta. Asta inseamna cultura deficitara?
    CATA lume mai stie (cronologic) CUM „a decurs” pt trupele romane al doilea razboi mondial (care-i mai recent decat razboiul civil american), CARE le-a fost parcursul? Eu personal stiu mai multe (din al doilea razboi mondial) despre SUA si Anglia (SI URSS) decat despre Romania. Asta inseamna lipsa de patriotism?
    – „Sunt copiii mai prosti acum decat acum o suta de ani?” (00:40)
    CATEGORIC nu (ba dimpotriva), dar copiii mediocri (in sensul de „medii”, fara inteles peiorativ) de azi au de cunoscut MULT mai multe lucruri decat cei de atunci. Tom Sawyer nu trebuia sa stie sa up-loadeze / downloadeze muzica, poze sau filme, NICI sa foloseasca un ATM, NICI produsele pe care este interzis sa incerce sa le introduca pe un aeroport, nici despre card de credit / debit sau de sanatate, NICI sa compare calitatea perelor spaniole cu a celor neozeelandeze sau avantajele unui „Magnum” fata de cele ale unui „Colt 45” sau ale unui „Piper” fata de ale unei „Cessna”, NICI cum sa-si aleaga un mobil / o tableta cat mai „tare” etc.
    La ORICE varsta capacitatea utilizabila a memoriei umane este limitata, dar la varsta frageda este „FOARTE limitata” (sever si strict): copiii invata mai usor si ceea ce invata le ramane in memorie (accesibil) mai mult timp, dar pot sa invete mai putine lucruri deodata.
    – „Educatorii spun ca au nevoie de mai multi bani.” (00:45)
    Ba (ACOLO! – si SI la noi, dar la noi trebuie SI bani) este nevoie doar de adaptarea programei scolare la necesitatile vietii-de-zi-cu-zi si ale studiilor ulterioare: intrucat copiii nu mai pot cuprinde toate informatiile care se bulucesc peste ei, este inutil sa incerci sa-i inveti detalii si despre Big Bang si despre dinozauri, dar si despre naveta spatiala si clonare, ca ORICUM nu tin minte totul. Ar trebui facuta o mult mai stricta selectie a informatiilor cu care-i alimentam.
    – De remarcat (00:51) evolutia finantarii invatamantului in SUA.
    – „A fost odata ca niciodata o fetita numita Maya.” (1:10)
    Oare numele fetitei o fi fost ales aleator, SAU ca sa induca subconstient oarece predispozitie pt un anumit mod de gandire?
    – „…marcarea greselii ar rani respectul de sine al fetei.” (2:00)
    Mda – cam peste tot si cam in orice privinta copiii sunt invatati mai mult ce drepturi au decat ce indatoriri le revin, si-apoi se mira toti „mai-marii” de lipsa de responsabilitate a adultului care rezulta (in special a adultului tanar, caci ulterior sunt mari sanse sa-l mai „slefuiasca” viata).
    – „In educatia moderna nu exista corect sau gresit.” (2:02)
    Si-apoi se mira ca-s pline tribunalele de adulti care INCA nu fac o distinctie clara intre implicatiile celor doua notiuni PE CARE NU LE-AU INVATAT.
    – „Acum aveau o noua ortografie, numita ortografie inventata.” (2:06)
    La cat de aiurea este ortografia anglosaxona, nu-i nici o paguba de modificarea ei (atata timp cat ortografia inventata este inteleasa de catre destinatarul scrierii) – cu exceptia faptului ca este INCA UN domeniu in care se invata lipsa de importanta a regulilor (si-apoi se mira ca ALTE reguli, pe care „mai-marii” CHIAR le-ar vrea respectate, nu sunt respectate nici ele).
    – „Astfel 2+2=5 si nimeni nu ar fi jignit.” (2:27)
    Depinde… CINCI nu stiu sa poata sa faca, dar 11 da (in sistemul de numeratie cu baza 3).
    – „La urma urmei invatatoarea era profesionista, si SIGUR stie ea ce face.” (2:38)
    Una dintre cele mai gresite perspective asupra vietii – si una de care este cel mai greu sa te feresti, atunci cand „profesionistul” in cauza este specializat intr-un domeniu in care cel in cauza (aici – mama) nu se pricepe, si nu se pricepe (sau n-are cum) sa obtina informatii, sau macar SI ALTA opinie avizata.
    – „…Maya invata un subiect numit „educarea despre moarte”.” (2:54)
    Si in viziunea mea asupra vietii, copiii trebuie sa primeasca si sa inteleaga (la nivelul capacitatii lor intelectuale si sufletesti) notiuni si informari asupra acestui subiect (dar nu „cu toptanul” si nu exclusiv „pedalat” o anumita perioada numai pe acest subiect, si cu multa grija ca sa inteleaga dar sa fie cat mai putin raniti; si cu SI MAI MULTA grija ca sa nu inceapa sa fie ATRASI de acest subiect.)
    – Pacat de greselile de ortografie din „subtitrare”.
    – „Mama s-a uitat pe test si a gasit intrebari despre gandurile ei personale.” (3:35)
    La noi ar putea sa dea teste din astea in fiecare saptamana, si sa oblige copiii sa raspunda la test NUMAI acasa, si (din pacate) MAJORITATEA parintilor TOT n-ar afla despre ce este vorba – pur-si-simplu nu i-ar interesa.
    – Existenta testului (3:40) si intrebarile care il exemplifica in prezentare, imi par a fi de bun-simt SI util de cunoscut de catre pedagog SI de catre tutore (parinte)*. Gresit este doar faptul ca testul este facut pe ascuns de parinti (si poate fi – eventual – modul in care sunt interpretate – si MAI ALES folosite – raspunsurile).
    * In optica mea, mai degraba ar trebui tras la raspundere pedagogul care NU face un asemenea test, decat unul care il face – sunt lucruri necesar a fi cunoscute de catre educator SI de catre tutore. Daca intr-o zi copilul mic se sinucide, sau face cine-stie-CE alta prostie „gogonata”, nu sunt acestia trasi la raspundere CUM de n-au observat din timp semnele care prevesteau? Pana la trimiterea la psiholog (4:10), cu exceptia ocolirii parintilor totul mi se pare in regula – doar felul in care este prezentata reactia psihologului este FOARTE in neregula.

    GATA, m-am saturat sa tot scriu. (Ar mai fi MULTE de spus in continuare. – POATE altadata, daca m-o parasi lehamitea asta care m-a apucat.)

  5. elaroseni spune:

    Filmuleţul ăsta cel puţin te pune pe gânduri. Nu trebuie să devenim prizonierii „teoriei conspiraţiei”, însă nu strică nici puţină vigilenţă civică. Sunt întrebări care să ne ţină „în priză”, să nu luăm „de bun” tot ceea ce ni se oferă.
    „Totul e corect, pentru că totul e creativ.” De acord, dar după ce educaţia şi discernământul sunt „consolidate. ”
    Îmi permiţi să distribui şi io filmuleţul, nu?🙂

  6. Nico spune:

    Cine vrea sa invete,va invata intotdeauna. Fara vointa, orice alt demers este in van.

    • oanaclara spune:

      Asta cam asa e.🙂

    • VictorCh spune:

      Nico, punem pariu ca gresesti?
      Crezi ca exista vreun cal care sa vrea sa invete sa mearga „cu pasi incrucisati”? Sau – SI MAI „tare” – vreun leu / tigru care sa vrea sa sara printr-un cerc in flacari?
      Crezi ca prizonierii de la Auschwitz au dorit neaparat si cu toata intensitatea sa invete limba germana?
      Crezi ca exista vreun copil mic care sa vrea sa-si infranga impulsul de „a-si da drumul” atunci cand „il imping nevoile la iesire”?
      MAI mult – tinand cont de faptul ca autoarea lucreaza in domeniul didactic – crezi ca TOTI elevii din sistemul educatiei formale vor neaparat (de la inceput) sa invete cunostintele necesare la TOATE materiile care le sunt impuse?
      Ba inca SI MAI mult: DUMNEATA personal, AI VRUT NEAPARAT sa dobandesti toate cunostintele de care dispui? N-ai invatat nimic doar din obligatie, sau chiar din intamplare* (!) ?
      * Nu ti s-a intamplat sa te obsedeze o melodie auzita intamplator – si care poate nici nu-ti place – si de care nu mai stii CUM sa faci ca sa „scapi”? Nu ti s-a intamplat niciodata ca in timpul unei discutii intre terti referitoare la un subiect pe care nu l-ai studiat „inadins” si care nu te preocupa in mod deosebit sa constati cu surprindere ca anumite aspecte (probabil disparate) LE STII, desi nici macar nu-ti mai amintesti de unde ai luat cunostinta de existenta lor – poate din vreun articol de ziar citit fara placere doar „ca sa-ti omori timpul” in sala de asteptare de la coafor (sau de la dentist, sau de la medicul de familie), poate dintr-un fragment de emisiune (la radio / TV) surprins prin geamul deschis al vreunei case sau al vreunei masini, in timp ce – spre ex – asteptai sa apara culoarea verde a semaforului, sau poate dintr-o discutie intre persoane competente in acel domeniu, discutie surprinsa fara voie – spre ex – in timp ce „mergi” cu autobuzul?

      Dar (pe de alta parte), CU TOTUL ALTCEVA este daca ne referim la dobandirea (in ansamblu) a unei educatii multilaterale temeinice si intinse, chiar daca nu deosebit de profunda (ceea ce se numeste indeobste „cultura generala”), SAU despre aprofundarea pana la specializare a vreunui anumit domeniu al cunostintelor.
      In ACESTE cazuri (si poate ca nu numai in acestea) – DA, dobandirea cunostintelor sistematice necesita staruinta, care nu se prea poate manifesta in absenta vointei (INDIFERENT de mobilul care reprezinta „motorul” acestei staruinte).

      • VictorCh spune:

        P.S.
        Omisesem argumentarea respingerii celuilalt aspect afirmat de dumneata:
        STII ca in DESTULE tari sarace (INCLUSIV in tara noastra) – si poate ca nu numai in tarile sarace – exista MULTI copii care ar dori sa (mai) invete, dar n-au posibilitatea s-o faca – fie ca (din vreun motiv sau altul) le este interzis (nu are importanta DE CATRE CINE, sau DE CE – sa zicem ca de catre parintii inculti care au nevoie de ajutor la asigurarea traiului familiei), fie ca nu dispun de mijloacel materiale (sau – SI MAI rau – de capacitatea intelectuala*) care sa le permita s-o faca?
        * A propos: nu cunosti oameni prosti (nu folosesc acest cuvant in sens peiorativ, ci doar ca o reprezentare sintetica NU a lipsei de cultura / educatie, ci a lipsei capacitatii intelectuale de a memora si/sau procesa cunostintele in vederea utilizarii lor ulterioare) pe care II VEZI ca sufera pt ca anumite lucruri nu le stiu / nu le inteleg, si fac eforturi sa inteleaga / sa invete – si nu reusesc?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s